Even tijd om stil te staan bij jouw marketing tijdens Covid-19


Het houdt ons zonder twijfel allemaal bezig: het Coronavirus. De volledige wereld wordt er door beïnvloed. Wat de gevolgen zullen zijn, valt op dit moment moeilijk in te schatten. Wat we wel al weten is dat er geen makkelijke tijd aankomt voor organisaties en ondernemers. Wat niet wil zeggen dat er geen mogelijkheden zijn om ook vandaag in jouw marketing en branding te blijven investeren. Want voor wie doordacht, creatief én snel reageert biedt Corona ook extra marketingkansen. Ons advies: laat deze niet liggen!
Heel wat mensen werken vandaag remote. Wat betekent dat deze mensen vooral online actief zijn. Dit zorgt ervoor dat de komende dagen en weken ideaal zijn om de online aanwezigheid van je organisatie te versterken. Dacht je al langer na over een nieuwe website of neem je graag nog eens jouw marketingverhaal onder de loep? Dit is het ideale moment! Corona is niet enkel kommer en kwel, maar brengt ook heel wat opportuniteiten met zich mee. LAMA geeft je alvast enkele tips mee!

Blijf investeren in marketing

Heel wat bedrijven zien marketing nog steeds als een kostenpost en zetten vandaag alles meteen on hold. Toch is het juist belangrijk om te blijven investeren in de zichtbaarheid van je merk. Mensen zitten thuis, wat ervoor zorgt dat iedereen meer online is en ook meer tijd ter beschikking heeft om  online te spenderen. Door nu in te zetten op de juiste (digitale) strategische aanpak kan je vandaag de bouwstenen leggen van acties waar je later profijt van hebt.

Wanneer je nu alle marketinginspanningen een halt toeroept, gaat jouw merkboodschap verloren. Het is dus van groot belang om deze constant te houden zodat je kan blijven verder bouwen op eerder geleverde inspanningen. Consistente communicatie zorgt er namelijk voor dat je je merkpositionering kunt behouden én je merk kunt versterken. Vooral in deze onzekere tijden is consistente communicatie extra belangrijk. Zowel organisaties als consumenten zijn op zoek naar merken en partners die ze kunnen vertrouwen. Dit geeft hen de nodige zekerheid en veiligheid in een periode die dat juist niet geeft. Ideaal dus om aan te tonen waar jouw merk voor staat!

Digitaliseer en optimaliseer

Onze leefwereld wordt steeds digitaler. Dat heeft het Coronavirus ons nog eens goed duidelijk gemaakt. Daarom is het van cruciaal belang om als organisatie mee te surfen op deze digitale golf. Stuur je online marketingplan bij en stem het af op de toekomst. Zo sta jij al volledig klaar wanneer de markt weer open gaat.

Aangezien iedereen nu veel meer online aanwezig is, zijn er veel meer mensen aan het kijken naar je merk en/ of advertenties. Dit zorgt ervoor dat je tegen lagere kosten een relatief hoog bereik kunt halen. Een overtuigende merkboodschap en creatieve beelden kunnen al heel wat bereiken!

Neem daarom eens je website en sociale mediakanalen onder de loep en stel jezelf enkele kritische vragen.

Website

  • Ziet mijn website er professioneel uit?
  • Geeft mijn website nog steeds de boodschap van de organisatie duidelijk weer?
  • Haalt mijn website de nodige conversies?
  • Wordt de juiste informatie gemakkelijk teruggevonden door bezoekers?
  • Is mijn website geoptimaliseerd voor mobiel?
  • Word ik goed gevonden in zoekmachines zoals Google?
  • Voldoet mijn logo/merk aan de verwachtingen van mijn klanten?

Sociale Media

Nu we allemaal thuis zitten zal er ook een sterke stijging te zien zijn in het sociale mediagebruik. Vandaag moet je niet van consumenten verwachten dat ze allerlei nieuwe keuzes zullen maken, maar je kan wel awareness creëren rond je merk en ze inspireren voor de toekomst.

Neem ook je sociale media even onder de loep een stel de volgende vragen:

  • Welke boodschap wil ik meegeven in tijden van crisis?
  • Waar heeft mijn ideale klant vandaag nood aan?
  • Hoe ziet de situatie er uit bij mijn huidige en potentiële klanten?
  • Welke educatieve content kan ik delen?
  • Bereiken we vandaag al de juiste doelgroep op sociale media?
  • Welke marketingacties staan gepland in de toekomst en hoe kan ik hier vandaag al awareness rond creëeren?

Denk na over een rebranding

Vroeg of laat maakt elke organisatie veranderingen door die impact hebben op het merk en kunnen leiden tot een rebranding. Breng deze veranderingen in kaart en bekijk welke impact deze hebben op je merk en huisstijl. Misschien is een kleine aanpassing voldoende of dringt de nood zich aan om een volledige rebranding door te voeren.

Vooraleer je aan deze rebranding begint, is het nuttig om bij enkele zaken even stil te staan:

  • Wat is de aanleiding voor de rebranding?
  • Welk probleem wordt aangepakt met een rebranding?
  • Is je doelgroep hetzelfde gebleven? Zijn hun noden en behoeftes nog steeds dezelfde?
  • Is het aanbod veranderd?
  • Zijn er wijzigingen in de markt waardoor jouw marktpositie wordt beïnvloed?
  • Vertelt het merk een verkeerd of verouderd verhaal?
  • Wat wil je met je merk overbrengen?
  • Wat wil je graag behouden? Waar is de organisatie of de doelgroep aan gehecht?
  • Als je vandaag met je merk zou starten, hoe zou het merk er dan uitzien?

Stel jouw merkboodschap scherp

In deze turbulente tijden is het belangrijker dan ooit om je organisatie van anderen te onderscheiden. Duik in jouw merkverhaal en neem je organisatie onder de loep aan de hand van de WHY – HOW – WHAT methodologie :

  • WHY: waarom kiezen klanten voor jouw organisatie? Welke fundamentele nood los je op voor je doelgroep?
  • HOW: op welke manier vult jouw organisatie deze nood in? Wat maakt jou uniek tegenover concurrenten? Wat is jouw unique selling point?
  • WHAT: wat biedt de organisatie concreet aan? (Dienst, product, oplossing)

De meeste bedrijven kunnen heel duidelijk een antwoord bieden op de WHAT, maar vinden het moeilijk om uit te leggen waarom ze iets doen of waar hun onderscheidend vermogen ligt. Inspirerende bedrijven beginnen echter bij de WHY en werken zo een weg naar buiten.

Door Corona heb je even tijd en ruimte om stil te staan en je organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Tijd om werk te maken van al jouw marketingplannen! Darwin zei ooit: “niet de sterkste of de meest intelligente overleven, maar degenen die zich het beste kunnen aanpassen aan veranderingen.” Elke organisatie die wilt overleven vandaag, moet bereid zijn zich snel aan te passen aan veranderingen en pro-actief met deze veranderingen om te gaan. Wij helpen je alvast op weg!

Samen aan de slag met jouw marketing? Dat kan! Laat het ons weten en let’s do this #TheLAMAWay!! 💥