Wat betekent employer branding voor jouw organisatie?


“Hoe zorgen we ervoor dat de juiste kandidaten de weg vinden naar onze organisatie en ook bij ons blijven?” Een vraag die vandaag de dag heel veel wordt gesteld door organisaties. Kandidaten hebben tegenwoordig een ruim aanbod aan potentiële werkgevers, maar hoe zorg je ervoor dat ze jou uit de massa kiezen?

Employer branding wordt vaak als dé oplossing aangereikt, met als gevolg dat heel wat verschillende opvattingen over deze term de ronde doen. De één ziet dit voornamelijk als het beschikken over een conversiegerichte en aantrekkelijke jobsite, de ander ziet het dan weer als het lanceren van creatieve rekruteringcampagnes. Een derde partij associeert employer branding met regelmatig zaken delen op sociale media, meer bepaald content over hoe het eraan toegaat in hun organisatie.

Employer Branding, wat is dat nu eigenlijk?

Hoewel de hierboven opgesomde visies allemaal bruikbare middelen zijn, die deel uitmaken van een employer branding strategie, gaat employer branding nog veel breder. Een allesomvattende definitie is dan ook moeilijk te vinden, maar de definitie uit het boek ‘De strijd om talent’, gepubliceerd door HoGent, komt al aardig in de buurt:

“Employer branding is het creëren, communiceren en managen van een aantrekkelijk, onderscheidend en authentiek werkgeversimago, zowel bij huidige als bij potentiële medewerkers.”

Employer branding slaat dus niet enkel op het aantrekken van nieuw talent, maar ook op het behouden van je huidige werknemers. Hierin slagen is mogelijk door het verkrijgen van een top of mind- of voorkeurspositie, zowel bij deze nieuwe talenten als bij huidige medewerkers.

Inzetten op employer branding als organisatie: een must

Gewone marketing en branding houdt de verkoop van producten en diensten in. Employer branding gaat over hoe je als werkgever wordt gezien en beleeft. Net zoals consumenten bereid zijn om meer te betalen voor een product met een sterke branding, – denk bijvoorbeeld aan Apple producten – zullen talenten zich maar al te graag wagen aan de extra mile om bij jou aan de slag te kunnen.

Employer branding is dus geen doel op zich, maar een middel om talent aan te trekken én te behouden aan de hand van jouw unieke troeven. Hier geldt de zogenaamde ‘law of attraction’; hoe beter jij aantoont wat jou als organisatie definieert en onderscheidt als werkgever, hoe aantrekkelijker je oogt voor de juiste talenten. Vervolgens leidt dit ook tot minder verloop, als een gevolg van een sterkere identificatie. Met als resultaat dat jouw organisatie een standvastig gegeven wordt waarvoor medewerkers zich maar al te graag dagelijks inzetten.

Employer branding geldt dus niet alleen voor bedrijven die geen werknemers kunnen vinden. Ook wanneer er in jouw bedrijf een zoete inval is van kandidaten, wil je als organisatie nog steeds het beste talent en de juiste match aantrekken. En deze talenten daarentegen zijn wél schaars. Hierdoor wordt employer branding een belangrijke noodzaak voor elk type bedrijf.

Not your average basic brand

Maak je employer brand uniek en begin intern; ga na wat werknemers belangrijk vinden en speel hier verder op in. Vinden ze een goede werksfeer belangrijk? Hechten ze meer belang aan zelfstandigheid en verantwoordelijkheid? Of primeert voor hen eerder een goede work-life balance?

Op basis van deze inzichten bepaal je als organisatie welke waarden je wilt uitstralen naar potentiële medewerkers toe. Hoe wil jij je profileren en welke mensen zal je hiermee aantrekken? Wil je uitstralen dat je een innovatieve organisatie bent, waar ondernemerschap centraal staat? Of zet je in op een vertrouwde omgeving met een team dat bestaat uit mensen die steeds bij elkaar terechtkunnen? Kortom, je dient jouw verhaal als werkgever te definiëren. Vervolgens kan je dit eerlijke en authentieke verhaal naar de buitenwereld communiceren. Wanneer jouw organisatie dan beter aansluit bij de waarden en ambities van potentiële medewerkers dan deze van de concurrentie, is de keuze vaak snel gemaakt.

Stel niet uit tot morgen, maar start vandaag!

Het belangrijkste blijft dus, dat je een authentieke boodschap verspreidt die overeenkomt met de werkelijkheid in jouw organisatie. Anders creëer je het gevaar dat nieuwe medewerkers zich al snel opgelicht voelen.

Met andere woorden, eerlijke en authentieke employer branding begint bij het achterhalen van jouw bedrijfswaarden. Vervolgens zorg je ervoor dat deze waarden op een eerlijke en consistente manier worden uitgedragen. Een belangrijke voorwaarde om ervoor te zorgen dat zowel je huidige werknemers, als je potentiële medewerkers, graag bij jou aan de slag willen gaan én iedere dag het beste van zichzelf blijven geven.

Heb je vragen over deze blogpost of wil je gewoonweg eens met ons samenzitten? Let’s chat & do it the LAMA way! 

Samen gaan we aan de slag met jouw employer brand. Let’s tell your story together!💥