SEO: do’s and don’ts. 10 tips voor een doeltreffende zoekmachineoptimalisatie


SEO -of languit Search Engine Optimization– is essentieel wil je gevonden worden op het wereldwijde web. Maar hoe zorg je ervoor dat de alom veranderende search engine algoritmes aan jouw kant komen te staan? Onze belangrijkste do’s en don’ts zorgen ervoor dat jouw website de nodige zichtbaarheid krijgt en aan de Google-top komt te staan.

Do’s

  • Do: gebruik keywords voor een optimale leeservaring

Je moet je bezoekers niet alleen naar, maar ook doorheen jouw website begeleiden. Focus op een gebruiksvriendelijke, fijne leeservaring met relevante en gedetailleerde inhoud. Baseer je webteksten op basis van je doelgroep en selecteer hierbij de nodige keywords. Ga aan de hand van een diepgaande keyword research na welke trefwoorden je doelgroep gebruikt en zoek voldoende synoniemen voor een gezonde afwisseling.

  • Do: plaats externe en interne links

Om de SEO-score van je website nog meer te boosten, kan je inzetten op zowel interne links (naar andere pagina’s op je site) als op externe links. Voeg hierbij enkel relevante links toe die bijdragen tot informatiebehoeften van de bezoeker. Het objectief is om de surftijd op je website zoveel mogelijk te verlengen, dus laat externe links openen in een nieuw tabblad zodat je zo weinig mogelijk bezoekers verliest. Om de surfervaring zo efficiënt en gebruiksvriendelijk te maken, kan je per pagina opvallende call to actions toevoegen. Originele buttons zetten bezoekers aan tot actie en deelknoppen naar social media vergroten het bereik van je artikels en kanalen.

  • Do: focus op meta-teksten en -titels

Metadata bepalen hoe jouw pagina’s worden weergegeven op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. De metadatering van een pagina omvat de meta title, meta description en URL en is cruciaal voor een optimale vindbaarheid. Wil je hier het maximale uit halen, dan moeten een aantal spelregels in acht genomen worden.

Meta title |  Zorg voor een duidelijke titel met een maximale lengte tussen 50 en 60 karakters (incl. spaties). De titel omvat een duidelijke verwijzing naar de inhoud van een pagina (incl. keywords), alsook jouw merknaam.

Optimale structuur van meta titles:

  • Homepagina: Merknaam | Titel (incl. keywords) of Merknaam – Titel (incl. keywords)
    Vb: LAMA | Let’s tell your story together
  • Andere pagina’s: Titel (incl. keywords) | Merknaam of Titel (incl. keywords) – Merknaam
    Vb: Employer branding methode | LAMA

Meta description |  Zorg voor een beschrijving met maximale lengte tussen 150 en 160 karakters (incl. spaties). Vermijd meta beschrijvingen die korter zijn dan 120 karakters. Bij te korte meta descriptions benut je niet het volledige potentieel, te lange beschrijvingen worden dan weer niet volledig weergegeven door Google. Hou er rekening mee dat voor pagina’s waaraan een datum gekoppeld is (vb. publicatiedatum van een blogartikel), de datum eveneens onderdeel is van de beschrijving. Verder is het cruciaal de juiste keywords te gebruiken alsook een call-to-action te implementeren. Hierdoor ga je activeren, waardoor men sneller zal doorklikken naar jouw pagina’s.

URL | URL’s die bol staan van codes, symbolen en moeilijke termen spreken niet voldoende aan. Maak ze kort en bondig en gebruik hiervoor de belangrijkste zoekwoorden.
Voorbeeld: www.wearelama.be/category-keyword/subcategory-keyword/primary-keyword

  • Do: maak gebruik van afbeeldingen

Om de kwaliteit van je inhoud verder aan te scherpen, kan je zeker enkele afbeeldingen en foto’s toevoegen aan je artikels en pagina’s. Houd er wel rekening mee dat je hieraan telkens alt tags (incl. keywords) toevoegt, zodat Google de afbeeldingen beter kan lezen en herkennen. Deze beschrijvingen zorgen voor een optimale vindbaarheid in zoekmachines.

Extra tip: houd het gebruik van afbeeldingen beperkt voor een snellere laadtijd van je website! De snelheid van je website is immers één van de belangrijkste SEO ranking factoren.

Check de snelheid van een webpagina: developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

  • Do: maak een mobiele versie (adaptive website)

Aangezien veel mensen sneller iets opzoeken via hun smartphone, is een gebruiksvriendelijke mobiele versie van je website erg belangrijk. Maak je knoppen, titels en tekst groot genoeg opdat alles goed leesbaar is voor je bezoeker. Zorg er daarnaast voor dat afbeeldingen en video’s aangepast zijn aan de mobiele versie zodat surfers deze vlot en zonder problemen kunnen bekijken.

Don’ts

  • Don’t: inhoud stelen van andere websites

Google is een kei in het opsporen van plagiaat en spam. Wanneer je bestaande content van een andere site kopieert en plakt, straft Google dit genadeloos af door je website te bestempelen als ‘spam’. Denk na over je eigen waarden en merkverhaal en creëer unieke content die aangepast is aan jouw doelgroep.

  • Don’t: overload aan interne links of keywords

Wanneer je tal van irrelevante links of keywords gebruikt om een hogere SEO-score te behalen, merkt Google dit ook op als ‘onnatuurlijk’ of spam. Daarnaast wordt de surf-en leeservaring voor de bezoeker heel druk en chaotisch waardoor hij/zij sneller kan afhaken en je site verlaat.

  • Don’t: veelvuldig (té veel) gebruik van afbeeldingen

Om de leeservaring zo aangenaam mogelijk te maken, kan je best niet alleen focussen op tekst. Bij het toevoegen van afbeeldingen en quotes aan je inhoud, is het echter belangrijk om deze bestanden te beperken. Ze vertragen je website en zorgen ervoor dat pagina’s trager laden, waardoor de kans op frustraties verhoogt. Het gevaar schuilt erin dat bezoekers hierdoor niet verder lezen.

  • Don’t: teksten of links verbergen

Er zijn verschillende manieren om het algoritme te omzeilen en bijvoorbeeld links of teksten in je website te verbergen. Deze tactiek is vooral populair bij hackers, al merkt Google dit vandaag de dag meteen op. Verborgen inhoud wordt dan ook meteen geclassificeerd als spam.

  • Don’t: follow links kopen of verkopen

Als je als beginnende organisatie veel bezoekers wilt lokken naar je site of traffic naar je pagina’s wilt genereren, bestaan er opties om links te kopen en verkopen. Er wordt je een hogere SEO-ranking beloofd door je site veelvuldig aan te bevelen via een onnatuurlijke overload aan links.

Deze links gaan in tegen de richtlijnen van Google, waardoor ze gemarkeerd worden als spam. Dit met het grote risico dat je website voor altijd verboden wordt.

Zoekmachineoptimalisatie gebeurt langzaam en deze veranderingen vragen tijd. Blijf je inhoud en pagina’s analyseren om een inzicht te krijgen in het surfgedrag van je bezoekers. Op basis daarvan kan je blijven inzetten op de meest/ minst bezochte pagina’s en daarnaast je titels, beschrijvingen of trefwoorden verder blijven aanpassen.

Optimaliseren is key! Heb je vragen over deze blogpost of wil je graag versterking bij de uitwerking van je website? Laat het ons weten, LAMA helpt je graag op de SEO weg! 💥