Maak vanbinnen waar wat je buiten belooft!


We hebben met LAMA een boek geschreven. En daar zijn we bijzonder trots op. Het is dan ook niet zomaar een boek, het is onze visie op employer branding maar eigenlijk ook op marketing, HR en sales in het algemeen.

“Customers will never love your company until the employees love it first”

Deze quote van Simon Sinek vormt de basis waarop wij onze employer branding strategie bouwen. Employer branding is een hype. In the war for talent doen organisaties er alles aan om te worden gezien als de tofste werkgever om de beste talenten aan te trekken. Maar eens die talenten na hun sollicitatie aan de slag gaan, worden hun verwachtingen vaak niet ingelost. Denk maar aan een oubollige en logge bedrijfsstructuur, weinig inspraak en een top-down beslissingsbeleid. Deze talenten willen juist meedenken, innoveren, experimenteren en dromen ervan om de wereld op hun kop te zetten met disruptieve technologieën. Ze eisen van hun werkgever transparantie, flexibiliteit en inspraak. Ze gaan meer dan ooit op zoek naar een organisatie die past bij hun waarden en normen.

Daarom focussen wij ons naast het marketingverhaal ook op de interne HR stuk van je organisatie. Maak van binnen waar wat je buiten belooft is niet voor niets de titel van ons boek!


Wat is het verhaal van jouw organisatie?

Hiermee verschilt onze visie op employer branding van de standaard omdat we zowel jouw interne en externe communicatie onder de loep nemen. We zien marketing, HR en sales niet meer als aparte entiteiten, maar laten ze samenwerken in jouw employer branding verhaal.

Wat is het verhaal van jouw organisatie? Waar sta je voor? Maar vooral: weten jouw medewerkers waar de organisatie naartoe wil en hoe ze hieraan kunnen bijdragen? Jouw medewerkers praten allemaal met potentiële nieuwe medewerkers én klanten over jouw organisatie. Als je medewerkers niet weten waar jij als organisatie voor staat, kunnen ze onmogelijk jouw ambassadeurs zijn.

Onze  basis om jouw verhaal vorm te geven: de WHY-HOW-WHAT methodologie

Bij LAMA geloven we sterk in de woorden van Simon Sinek, de grondlegger van de WHY-HOW-WHAT-methodologie. Veel bedrijven kunnen haarfijn uitleggen ‘wat’ ze doen en ‘hoe’ ze dat doen maar niet ‘waarom’ ze doen wat ze doen. En net daar wringt het schoentje. Kijk naar Apple. Ze hebben een heel heldere WHY: think different. Niemand keek dan ook verbaasd op als Apple jaren geleden een device op de markt bracht waar muziek uit kwam of later een smartphone ontwikkelde. Apple had zich nooit geprofileerd als alleen maar een computerproducent. Mocht Dell daarentegen een telefoon lanceren, zou geen kat er vertrouwen in hebben. Zij produceren computers. Dat is wat ze doen. Door de WHY van je organisatie helder, authentiek en inspirerende te maken, creëer je een community van believers: je klanten, je huidige maar ook nieuwe medewerkers. Mensen die geloven in jouw verhaal, in jouw organisatie.

Bouwstenen van employer branding

Als we dit toepassen op employer branding dan gebruik je in het verhaal van jouw organisatie de key values die jouw employer brand uniek maken. Het is een mix van je gewenst imago, je bestaande identiteit, een inspirerend verhaal, de cultuur van je organisatie,… Giet dit alles samen, pas het toe op jou als werkgever en hoe je gezien wilt worden door je doelpubliek en je komt tot je EVP of employer value proposition. In marketingtermen is je EVP gelijk aan de USP van je product. Als je deze helder krijgt en op alle kanalen met dezelfde tone-of-voice communiceert, trek je automatisch de juiste mensen aan. Ze worden aangetrokken door je WHY en zien gelijkenissen met hun eigen persoonlijke waarden en normen. Vergeet ook niet dat medewerkers vandaag jouw organisatie gaan googelen. Ze kijken hoe jij je profileert online om te zien of hun persoonlijke waarden erbij aansluiten. Het geheime ingrediënt in het employer branding verhaal is eerlijkheid! Je moet als organisatie vanbinnen waar maken wat je buiten belooft.

Koppel marketing met HR en maak van je medewerkers jouw beste ambassadeurs!

En dit was voor ons de opzet om aan dit boek te beginnen. Employer branding is veel meer dan enkel marketing. We duiken in je organisatie, praten met de medewerkers via een imago-audit, brainstormen in een strategische workshop, helpen met de uitvoering van je strategie en doelstellingen en meten het effect. Met onze HR- en marketingkennis werken op twee fronten aan jouw employer branding. Wat goed is voor de reputatie van je organisatie en dus direct invloed heeft op je bedrijfsresultaat. We staan klaar om ook jullie te helpen om sterker te staan in de fameuze war for talent!

Let’s tell your story together

Wil je het volledige boek lezen? Download de PDF via deze link. Ben je na het lezen volledig geïnspireerd en klaar om te beginnen? We maken graag tijd voor jou om onze visie en persoonlijke aanpak toe te lichten. Employer branding is geen one-size-fits all, we willen jou leren kennen zodat we kunnen samenwerken op maat van jouw bedrijf!