De marketeer, een uitstervend ras?


Wat zijn de competenties van toekomstige marketeers? Wat wordt nog belangrijker in het benaderen van je klant? Is het technologie, big data, algoritmes, chatbots of juist empathie, intuïtie en creativiteit? Kunnen we eigenlijk nog spreken van ‘de marketeer’?

De wereld is sneller dan ooit. Wat vandaag werkt kan morgen totaal niet meer relevant zijn en andersom. Met marketing wil je natuurlijk inspelen op deze nieuwe trends:

Personalisatie

Op social media worden we overspoeld door een tsunami aan content. Dit zorgt voor een blinde vlek bij generieke boodschappen. We zien ze gewoonweg niet meer. Met custom made marketing moet je in het oog springen en de aandacht van je doelgroep vasthouden. Vooral de millennials staan open voor relevante campagnes: gepersonaliseerde, toegespitste content waar ze zelf ook écht iets aan hebben.

Maak daarom de vertaalslag van data naar content! Het gaat niet meer over praten tegen je klanten maar mét je klanten.

Ephemeral marketing

Ephemeral content staat voor content die verdwijnt nadat het bekeken is of na maximaal 24u. Het is niet opdringerig, maar versterkt wel het gevoel van exclusiviteit, snel moeten handelen en fear of missing out (FOMO). Het past bovendien perfect binnen de tendens van authentieke content. Na het eerste succes van Snapchat volgden al snel Instagram en Facebook met hun stories als vergelijkbare sociale tools.

Niet pushen, maar de nieuwsgierigheid triggeren met verdwijnende content. De uitdaging is om het snelle, prikkelende te combineren met een sterke boodschap.

Video

Videocontent is de snelst groeiende advertentievorm. Het wordt dé mainstream marketingtool, als gevolg van de social mediacultuur en ‘mobile first’. De verwachting voor 2019 is dat 80% van de content uit video zal bestaan. De uitdaging is de kijker in de eerste 3 seconden aan je te binden. Ook hier zijn relevantie en eruit springen dus key!

Duurzaam klantcontact

Het contact tussen bedrijf en consument moet sneller, directer en laagdrempeliger. Je klant is altijd en overal online en verwacht een snelle respons van jou. Je kan daarvoor beroep doen op Chatbot-software. Het simuleert een menselijke één-op-één gespreksvoering en bewaakt zo de duurzame relaties met je klanten. Hoewel een automatische reactie gegenereerd wordt, blijft de bot persoonlijk, beleefd en altijd beschikbaar.

Micro-influencers

Als je boodschap niet overkomt, mist je content originaliteit en echtheid. Je klant wil authenticiteit. Dit heeft gezorgd voor het succes van influencer marketing. Tot voor kort werd gestreden om de grootste influencers. Nu is de micro-influencer aan zet, met minder maar voor jou meer relevante volgers. Met een verfijnde, relevante strategie laat jij de connectie tussen de influencer en doelgroep in je voordeel werken. Deze influencers zijn loyaal aan het merk, relevant en authentiek.

Je leest het goed, als marketeer moet je creativiteit combineren met een analytisch vermogen en technologie inzetten om de verhalen achter de data te onthullen. Ook moet je beschikken over een goede dosis aan people skills om je te kunnen verplaatsen in de belevingswereld van je doelgroep.

Wat interesseert, emotioneert, beweegt of raakt hen? Wat vinden ze van jou? Waar hebben ze behoefte aan? Met welke technologie zijn ze bereikbaar?

Wees authentiek, blijf bij de kernwaarden van je organisatie en maak van jouw verhaal een sterke boodschap!  

Let’s tell your story together!