Dé grootste skill gap!


Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol van skill gaps. Maar wat zijn dat nu juist? Een skill gap is een hiaat tussen wat werkgevers verwachten van hun medewerkers en wat die medewerkers eigenlijk kunnen. Dit gaat zowel over technische vaardigheden als over soft skills.

De zogenaamde skill gap

Ik hoorde ooit een manager zeggen: “Mijn medewerkers zijn fantastisch, maar ik heb niemand binnen mijn team die onze waarden naar de klant kan uitdragen.”

Een andere manager had het dan weer over een gemis aan de kennis van een bepaald IT-programma waardoor de lancering van zijn product steeds maar werd uitgesteld.

Met de snelheid waarop technologieën veranderen wordt elke organisatie vroeg of laat geconfronteerd met medewerkers met een zogezegde skill gap.

Je leest het goed: de zogezegde skill gap. Deze gap is dikwijls ingebeeld. Het is niet omdat je denkt dat je een medewerker nodig hebt die kan vliegen en een opera kan zingen terwijl hij ook nog code schrijft, dat zulke medewerkers ook effectief bestaan. Laat staan dat ze voor je bedrijf willen werken. Managers die op een realistische manier naar hun team kijken, hebben deze verwachtingen niet en gaan aan de slag met de talenten die wel aanwezig zijn zowel binnen hun team als op de arbeidsmarkt.

Het is de verantwoordelijkheid van het management om realistische eisen te stellen aan hun huidige en toekomstige medewerkers.

Skill gap klinkt ook zo ontzettend negatief. Alsof onze huidige en toekomstige medewerkers iets mankeren, alsof er iets mis is met hen omdat ze bepaalde zaken niet (nog) hebben aangeleerd.

En in plaats van ons te concentreren op de talenten die onze medewerkers wel hebben of bereid zijn om aan te leren, beschuldigen we de scholen ervan dat ze te weinig aandacht besteden aan nieuwe evoluties, technologieën of STEM.

Van gap naar skills

We kunnen de scholen niet beschuldigen van ons de verkeerde medewerkers aan te leveren. Dat is geen leiderschap. Goed management neemt zelf de verantwoordelijkheid in handen om het beste uit hun medewerkers te halen. Als ze een gap ervaren, geven ze de medewerker de juiste opleiding of oriënteren ze hem in een andere richting waar hij zijn talenten kan inzetten. We kunnen dus klagen over skill gaps of we kunnen er iets aan doen.

We hebben het hier voornamelijk over de technische skill gap.

Je kan perfect een medewerker in dienst nemen die graag een functie als developer wil uitoefenen en hem on-the-job de nodige vaardigheden aanleren. Akkoord, dit kost tijd en iedereen weet, time is money. Maar vruchteloos zoeken naar de medewerkers met alle juiste skills kost ook tijd en zoals gezegd, wie weet willen zij zelfs niet voor jou komen werken.

Ervaring leert dat medewerkers die zich mogen ontplooien in een functie, meer verbonden zijn met het bedrijf dat hen die kans geeft en dus minder snel zullen vertrekken.

De vraag is dus: waar wil je jouw time en money aan besteden?

Dé grootste gap

Je hebt natuurlijk ook de skill gap als het gaat over de juiste attitude. In deze veranderende wereld zou elke medewerker een entrepreneurial mindset moeten hebben. Hiermee willen we zeggen dat hij aan het stuur van zijn carrière moet staan. Elke werknemer zou uit zichzelf moeten willen leren of initiatief nemen om op zoek te gaan naar nieuwe dingen, alleen zo ben je bestand tegen plots jobverlies of de opkomst van nieuwe technologieën binnen je vakgebied. Niemand heeft een glazen bol om de toekomst te voorspellen. De dagen dat je aan een job begon en deze onveranderd deed tot aan je pensioen, zijn voorgoed gedaan.

Vandaag zouden we allemaal entrepreneurs moeten zijn, of we nu voor onszelf werken of in dienst van een bedrijf. We moeten ons wapenen tegen the new-millennium economic environment. Als we dan toch moeten spreken over een skill gap, laten we hebben over de future-proof gap. Bedrijven en medewerkers die blind zijn voor deze vaardigheid, zullen de innovatie boot missen. Laat medewerkers meedenken, laat hen innovatieve ideeën uitproberen en laat hen vooral leren van de fouten die ze maken. Maak van je medewerkers entrepreneurs door hen het verhaal van het bedrijf te vertellen, je toekomstplannen en je waarden en normen. Schep een kader zodat nieuwe medewerkers vanzelf naar je toekomen, dingen willen bijleren en zich verbonden voelen met je organisatie. Zorg voor een goede employee experience.

Dus weg met het klagen over skill gaps!

Vind je de juiste medewerker die past binnen het verhaal van je bedrijf met een tekort aan technische kennis? Geef hem een kans om zichzelf op te leiden.

Ben je aan de slag bij een leuk bedrijf en zou je graag blijven of doorgroeien? Neem initiatief, leer bij, probeer uit. Alleen zo zorg dat je future-proof bent!