Boost je bereik op social media. 10 tips voor meer engagement


“Door de vele berichten de ware boodschap niet meer zien.” De overload aan social media, pagina’s en connecties zorgt ervoor dat we dagelijks meer informatie moeten verwerken dan mogelijk is. Daarom is het noodzakelijk om een duurzame relatie op te bouwen met je doelgroep, zodat je organisatie zich van de rest kan onderscheiden. Maar hoe springen jouw berichten in het oog van de virtuele (potentiële) volger? Speciaal voor jou verzamelde LAMA enkele tips om je betrokkenheid een stevige boost te geven!

1. Bepaal je doelgroep

Vooraleer je content publiceert die inspeelt op de behoeften van je doelgroep, moet je deze belangrijke en selectieve groep concreet bepalen en omschrijven. Welke kenmerken, waarden en behoeften worden er gedeeld? Met deze kennis kan je bepaalde Target opties vastleggen basis van leeftijd, regio, interesses, taalgebied etc. Van daaruit wordt het mogelijk relevante content te ontwikkelen waarbij je jouw (potentiële) klanten, partners of werknemers automatisch bereikt.

2. Concretiseer jouw boodschap

Bij het plaatsen van berichten komt het erop aan om concreet en actiegericht te zijn. Communiceer duidelijk zodat het doel of de kernboodschap meteen in het oog springt. Door de overload aan informatie op elk kanaal wordt er weinig aandacht besteed aan lange of onduidelijke teksten. Wanneer de eerste regel de essentie bevat, kan er verderop een link worden toegevoegd die de lezer uitnodigt om meer te lezen. Deze call-to-action genereert ook meer clicks en traffic naar andere pagina’s of je eigen website.

3. Maak gebruik van beelden

Foto’s en video’s springen meteen in het oog en hebben vaak meer effect dan een droge tekst. Stel een uitnodigende mix samen van kwalitatieve foto’s, visuals, video’s en infographics met een professionele look; hierdoor straalt je organisatie veel vertrouwen uit. Hou er daarnaast wel rekening mee dat je SEO image ook correct is aangepast wanneer je een link deelt op één van je kanalen.

4. Zet in op interactie

Door deze persoonlijke content worden je volgers betrokken in jouw proces of bedrijfsverhaal. Al is het belangrijk om interactie zelf teweeg te brengen. Vraag naar de mening van je volgers in een bepaald bericht zodat ze worden uitgenodigd om hierop te reageren. Lanceer een wedstrijd waarbij ze likes moeten genereren en de boodschap zo veel mogelijk moeten delen. Op die manier ontstaat er een interactieketting en groeit het bereik. Nodig ook je eigen werknemers uit om bedrijfscontent op hun eigen social media kanalen te delen. Op die manier brengen zij jouw verhaal als echte ambassadeurs naar buiten.

5. Wees authentiek

Deze interactie komt uiteraard van twee kanten. Werknemers gaan sneller geneigd zijn om eigen content te delen wanneer ze zelf -of hun collega’s- af en toe in de bloemetjes worden gezet. Door je doelgroep een blik behind the scenes te gunnen, creëer je meer vertrouwen en authenticiteit. Luister naar je doelgroep, communiceer transparant over de mensen en de sfeer achter het project en laat je team aan het woord. Zorg er daarnaast voor dat je visuele brand op alle social media kanalen consistent en professioneel is én je bedrijfswaarden perfect uitstraalt. Hierdoor wint je merk aan geloofwaardigheid en wordt de betrokkenheid versterkt.

6. Post op frequente basis

Eén van de belangrijkste factoren om je engagement op social media te vergroten, is het plaatsen van content op regelmatige basis. Via een content kalender kan je jouw verschillende berichten nauwkeurig inplannen om een bepaalde structuur te hanteren. Aan de hand van een gedetailleerd overzicht kan je per kanaal bijhouden wat er werd/wordt gepost en waar er nog nood aan is. Zo verwachten je volgers om de zoveel tijd nieuwe informatie en blijven ze bij je bedrijf betrokken.

7. Zorg voor variatie

Frequentie is hoe dan ook belangrijk, maar kwaliteit wint het nog steeds van kwantiteit. Zorg voor gevarieerde inhoud en plaats diverse berichten. Je kan hierbij afwisselen in beelden, teksten, projecten en people-based content. Variabele content stimuleert de interesse van je doelgroep; wissel hiervoor af tussen posts waarbij je onder andere een werknemer in de kijker zet, een klanten case uitlicht, een video van een event publiceert of een blogpost met informatie en trends deelt.

8. Creëer consistentie per kanaal

Wees doorheen je volledige contentplan consistent en hou je aan de geplande frequentie, zodat je regelmatig in het overzicht van je volgers verschijnt. Volg de regels van elk social media kanaal en pas je content hiervoor telkens aan. Maak gebruik van de juiste hashtags en laat ze geregeld terugkomen; zo creëer je een vaste structuur en vinden je volgers per onderwerp of subthema vlot de juiste informatie terug. Verspil geen energie aan bergen onnodige hashtags, maar denk goed na over gerichte termen waarnaar je doelpubliek op zoek is én die passen bij jouw uitstraling.

9. Genereer meer traffic

Kwalitatieve, persoonlijke en frequente content dragen zonder twijfel bij tot een groter bereik. Maar elke post vormt nog maar het begin van een hele customer journey. Door klanten, partners, eigen werknemers of evenementen in je bericht te taggen, blijft de virtuele ketting in leven. Nodig mensen uit om je pagina te liken zodat ze op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen en voeg een link toe aan je social media post. Hierdoor klikken ze door naar je andere kanalen of pagina’s op je website en kan je hun surfgedrag en interesses verder analyseren.

Promoot relevante content en stuur advertenties de wereld in om potentiële volgers- klanten, partners en werknemers- te bereiken. Spreek specifieke segmenten van je doelgroep aan door ze in te delen op vlak van leeftijd, regio en functies. Zet je SEO scherp en stel nieuwsbrieven op om van daaruit meer contactpunten (touch points) aan te bieden doorheen de volledige journey.

9. Analyseer en scherp aan

Wanneer je alles hebt toegepast, komt het erop neer om alles te blijven analyseren en verbeteren. Bekijk de statistieken per kanaal en krijg een inzicht in de populariteit en click rate van je posts, de meest succesvolle tijdstippen of dagen en het profiel of gedrag van je volgers. Maak een rapport van alle inzichten en blijf op basis daarvan je content en kanalen optimaliseren.

Heb je nog vragen over je bereik of wil je jouw kanalen graag uit handen geven? Laat het ons weten en wij maken je wegwijs in het social media landschap! 💥